Fremtidsfabrik har i perioden fra november 2018 til april 2019 afholdt 6 fokusgrupper af 3 timers varighed med 32 unge i alderen mellem 13-16 år. Disse unge repræsenterer de ældste fra Generation ALPHA (født mellem 2004 og 2014).

Fokusgrupperne har haft til formål at afdække de unges syn på klima, køn og kommunikation.

Årsagen til, at valget faldt på netop disse to temaer er, at vi forud for undersøgelsen (august-oktober 2018) har observeret + interviewet ca. 100 børn i folkeskolens 7. og 8. klassetrin og her har fundet, at netop klima og køn var temaer, som optog eleverne enormt meget.

Foredrag om ALPHA

Med dette foredrag lærer du ALPHA`erne at kende, hvem er de, hvad driver dem, og hvordan skal du kommunikere med dem?

Generation ALPHA er generationen af helt unge, dem der er født mellem 2004 og 2014. De ældste går lige nu i 9. klasse, og er derfor travlt optagede af, hvilken retning de skal vælge for deres fremtid.

Vi har i vores visuelle udtryk for Generation ALPHA bevidst ramt stilen i The Sex Pistols legendariske plade fra 1977, Never Mind The Bollox. Vi ser nemlig en del ligheder mellem generation APLHA og de “gamle” hippier. Kampen for kvinders og sortes rettigheder er dog erstattet af kampen for intetkønnets eksistensberettigelse og kampen mod atomkraft er erstattet af kampen for at nedbringe verdens samlede Co2 – gerne i øvrigt MED atomkraft, hvis det står til de unge.

De er oprørske og purposedrevne – og man skal kende dem særdeles godt, hvis man som uddannelsesorganisation, forening eller virksomhed ønsker at få deres opmærksomhed – fordi de er den første generation nogensinde, som har indbyggede adblockere i deres hjerner.

Whitepaper – ALPHA + Køn

Et af de områder, som vi har beskæftiget os særligt med, er Generation ALPHAs forhold til køn. Vores hovedkonklusioner på dette emne er opsamlet i et whitepaper, som vi lancerede i forbindelse med RESPOND festival 2019.

Læs vores whitepaper herunder:

Whitepaper – ALPHA + Klima

Et andet fokusområde er Generation ALPHAs forhold til klima. Vores hovedkonklusioner på dette emne er opsamlet i et whitepaper, som vi lancerede i forbindelse med RESPOND festival 2019.

Læs vores whitepaper herunder:

Lav en valgplakat

I perioden op til folketingsvalget d. 5. juni 2019 skabte unge fra Generation ALPHA en række valgplakater med deres budskaber til de voksne. Du kan stadig oprette din egen valgplakat her, selvom valgte er overstået.

  1. Tænk over hvad du synes er vigtigt (f.eks. klima, ligestilling eller uddannelse)
  2. Find et slogan, der siger dit budskab.
  3. Lav din personlige valgplakat og del den.

Initiativtagere til projektet er Sofie-Emilie Lytzen, Elmira Plougheld og Lea Stenbjerggaard, der har deltaget i Fremtidsfabriks workshops om Generation ALPHA. Desuden driver de projektet Friday Rewear, hvor man kan bytte tøj – check dem ud her

INVITATION – MØD GENERATION ALPHA

FREMTIDSFABRIK lancerede vores nyeste viden om Generation ALPHA (født mellem 2004-2014) på Ingeniørforeningen IDAs RESPOND festival d. 6/6 2019 kl. 10:15-11.15. Efterfølgende debatterede vi vores findings i et panel bestående af: Sanne Urbak, HR-direktør i IBM, Emilia Van Hauen, forfatter og debattør, Martin Vigild, dekan på DTU og Tanja Hall fra Fremtidsfabrik.

 

BAGGRUND

FREMTIDSFABRIK har fulgt Generation Z gennem ti år. Vi kender dem som målrettede, liberale, digitale skabere og som generationen af individualister. NU møder vi en ny generation, Generation ALPHA, som udfordrer dette billede. De gør oprør, de prioriterer fællesskabet over individuel frihed, de sætter krav til virksomhederne, og så skal man kende dem godt, hvis man skal få deres opmærksomhed på de sociale medier. Vi har gennem de seneste 8 måneder undersøgt denne generation. Resultaterne bør interessere alle, der kommunikerer, samarbejder eller handler med unge.

 

OM UNDERSØGELSEN

Vi har gennem observationsstudier med 150 skoleelever udvalgt 36 repræsentanter for Generation ALPHA til et codesign forløb. Disse unge er specifikt udvalgt, fordi de er meningsdannere i deres egen generation, og fordi de har fingeren på pulsen med, hvad der sker lige nu (læs mere om metoden her). Fokus = Hvilke platforme bruger de unge? Hvordan får man deres opmærksomhed? Purpose – hvordan kan virksomheder vinde deres tillid?

 

UDVALGTE INDSIGTER FRA UNDERSØGELSEN

INDSIGT: Kønsopdeling er et levn fra fortiden

ALPHA’erne forventer en fremtid, hvor køn spiller en mindre rolle. De nægter at finde sig i kønsopdeling, og de insisterer på at se mennesket i stedet for kønnet.

”Jeg tegner mig selv som intetkøn. Jeg er træt af skolesystemet og samfundet, som altid opdeler os unge i køn”

INDSIGT: Du kan på ingen måde nå mig med ligegyldige reklamer

Verden er fyldt med betalt indhold, og ALPHA’er navigerer konstant i dette. Et grundlæggende princip er: Hvis det mangler purpose, så ser jeg det ikke.

”Jeg bliver inspireret af mennesker og brands, der vil gøre en forskel. Jeg følger Emil Olsen og RuPaul Dragrace, fordi de kæmper mod stereotype kønsopfattelser.”

INDSIGT: Vi frygter klimaet – så meget, at vi ikke kan sove om natten

Klimaet spiller den allerstørste rolle for Generation ALPHA. For dem er udfordringerne konkrete, og de forventer konkret handling. Det hænger sammen med, at de langt fra føler sig sikre på, at verden findes om 50 år.

“Verden om 50 år? Hvilken verden? Altså, jeg regner da ikke med, at jeg lever om 50 år, der er verden da gået under for længst!”

INDSIGT: VI spiller en særlig rolle, når familien træffer beslutninger

Generation ALPHA sidder ikke på sidelinjen i familierne. De betragtes og agerer som ligeværdige beslutningstagere i familierne.

“Jeg vil gerne gøre, hvad jeg kan for et bedre klima, og jeg presser min familie til også at gøre noget. F.eks. har jeg overtalt min familie til, at vi har to ugentlige vegetar-dage, og næste ferie skal være uden fly.”

INTERESSERET I GENERATION ALPHA

Hvis du har et problem eller et projekt, du tænker, at vi kan løse, så ring eller skriv, og kom til en uforpligtende kop kaffe.

goddag@fremtidsfabrik.dk 23 95 56 06