Lav en valgplakat

Lige om lidt skal alle de voksne stemme om din fremtid. Selv om du ingen stemme har, kan du påvirke valget. Lav din egen mærkesag og sæt dit personlige aftryk på valget.

  1. Tænk over hvad du synes er vigtigt (f.eks. klima, ligestilling eller uddannelse)
  2. Find et slogan, der siger dit budskab.
  3. Lav din personlige valgplakat og del den.

Initiativtagere til projektet er Sofie-Emilie Lytzen, Elmira Plougheld og Lea Stenbjerggaard, der har deltaget i Fremtidsfabriks workshops om Generation ALPHA. Desuden driver de projektet Friday Rewear, hvor man kan bytte tøj – check dem ud her

INVITATION – MØD GENERATION ALPHA

FREMTIDSFABRIK lancerer vores nyeste viden om Generation ALPHA (født mellem 2004-2014) på Ingeniørforeningen IDAs RESPOND festival d. 6/6 kl. 10:15-11.15. Efterfølgende debatteres vores findings i et panel bestående af: Sanne Urbak, HR-direktør i IBM, Emilia Van Hauen, forfatter og debattør, Martin Vigild, dekan på DTU og Tanja Hall fra Fremtidsfabrik.

Hvis du ønsker at deltage, så køb billet til hele RESPOND festivalen (koster 99 kr.) her.

 

BAGGRUND

FREMTIDSFABRIK har fulgt Generation Z gennem ti år. Vi kender dem som målrettede, liberale, digitale skabere og som generationen af individualister. NU møder vi en ny generation, Generation ALPHA, som udfordrer dette billede. De gør oprør, de prioriterer fællesskabet over individuel frihed, de sætter krav til virksomhederne, og så skal man kende dem godt, hvis man skal få deres opmærksomhed på de sociale medier. Vi har gennem de seneste 8 måneder undersøgt denne generation. Resultaterne bør interessere alle, der kommunikerer, samarbejder eller handler med unge.

 

OM UNDERSØGELSEN

Vi har gennem observationsstudier med 150 skoleelever udvalgt 36 repræsentanter for Generation ALPHA til et codesign forløb. Disse unge er specifikt udvalgt, fordi de er meningsdannere i deres egen generation, og fordi de har fingeren på pulsen med, hvad der sker lige nu (læs mere om metoden her). Fokus = Hvilke platforme bruger de unge? Hvordan får man deres opmærksomhed? Purpose – hvordan kan virksomheder vinde deres tillid?

 

UDVALGTE INDSIGTER FRA UNDERSØGELSEN

INDSIGT: Kønsopdeling er et levn fra fortiden

ALPHA’erne forventer en fremtid, hvor køn spiller en mindre rolle. De nægter at finde sig i kønsopdeling, og de insisterer på at se mennesket i stedet for kønnet.

”Jeg tegner mig selv som intetkøn. Jeg er træt af skolesystemet og samfundet, som altid opdeler os unge i køn”

INDSIGT: Du kan på ingen måde nå mig med ligegyldige reklamer

Verden er fyldt med betalt indhold, og ALPHA’er navigerer konstant i dette. Et grundlæggende princip er: Hvis det mangler purpose, så ser jeg det ikke.

”Jeg bliver inspireret af mennesker og brands, der vil gøre en forskel. Jeg følger Emil Olsen og RuPaul Dragrace, fordi de kæmper mod stereotype kønsopfattelser.”

INDSIGT: Vi frygter klimaet – så meget, at vi ikke kan sove om natten

Klimaet spiller den allerstørste rolle for Generation ALPHA. For dem er udfordringerne konkrete, og de forventer konkret handling. Det hænger sammen med, at de langt fra føler sig sikre på, at verden findes om 50 år.

“Verden om 50 år? Hvilken verden? Altså, jeg regner da ikke med, at jeg lever om 50 år, der er verden da gået under for længst!”

INDSIGT: VI spiller en særlig rolle, når familien træffer beslutninger

Generation ALPHA sidder ikke på sidelinjen i familierne. De betragtes og agerer som ligeværdige beslutningstagere i familierne.

“Jeg vil gerne gøre, hvad jeg kan for et bedre klima, og jeg presser min familie til også at gøre noget. F.eks. har jeg overtalt min familie til, at vi har to ugentlige vegetar-dage, og næste ferie skal være uden fly.”

INTERESSERET I GENERATION ALPHA

Hvis du har et problem eller et projekt, du tænker, at vi kan løse, så ring eller skriv, og kom til en uforpligtende kop kaffe.

goddag@fremtidsfabrik.dk 23 95 56 06