Burning Man Digital

[ Digital festival ]

Atheneskolen:

Festlig mandag i Minecraft

Hej alle elever,

Vi ved, at mange af jer måske sidder derhjemme og keder jer og savner at se vennerne. Derfor inviterer vi fra 8. klasse på mandag d. 30/3 kl. 9.00-10:30 til Burning Man Digital, som er en online festival.

Det kommer til at foregå i minecraft, hvor man kan prøve en masse sjove ting og hygge sig med de andre elever på skolen.

Der er 3 zoner:

  1. Motions-zonen, hvor I kan dyrke parkour med hinanden.
  2. Grine-zonen, hvor I deltager i Minecraft versionen af Gæt og Grimasser – her skal I gætte hinandens legofigurer, som forestiller udvalgte lærere på skolen.
  3. Krea-zonen, hvor I konkurrerer mod hinanden i “Athene got talent” – her skal I dyste mod hinanden i forskellige kreative udfordringer.

Som afslutning på eventet får I mulighed for at brænde den store træfigur af, som er blevet bygget i Minecraftserveren, ligesom det bliver gjort til Burning Man Festivalen i Nevada.

Vi har nogle regler, fordi det er vigtigt for os, at alle har det sjovt:

  • Man skal holde en pæn tone, og vi tolerer ikke diskrimination af nogen slags.
  • Man skal lade være med at ødelægge det for andre. Behandl andre som du gerne selv vil behandles.

Hvis ikke man kan overholde disse regler, kan man desværre ikke få lov til at være med.

MEN derimod så får man point for at give krammere og sige søde ting- så frem med krammerne og de søde ord.

Sådan deltager du

For at deltage, så kræver det tre ting:

  1. Du skal bruge en computer (pc/mac)
  2. Du skal installere Minecraft
  3. Du skal installere Discord.

Minecraft

Start med at installere Minecraft fra minecraft.net  (Spillet koster ca. 140 kr.)

  • Log ind og opret en installation, der er version 1.14.4
  • Åben dette spil og tryk på Multiplayer
  • Indtast ip adressen: 51.178.133.180:25631
  • Log på

Her er en guidevideo, der viser hele processen:

 

Discord

 

Brug for hjælp

Vi er klar til at hjælpe dig lige nu – tryk på chat ikonet nederst til højre på siden og skriv direkte til os, så hjælper vi dig.

Følg eventets live stream

Her kan du følge eventet via live-stream – for dig, der ikke lige har styr på Minecraft 🙂

Om Burning Man Digital

Coronakrisen har skabt en helt ny virkelighed. Situationen kræver omtanke og samfundssind. Vi må som nation stå sammen – hver for sig.

Det er en udfordring på tværs af generationer, men særligt er det svært for friske unge mennesker at blive indendøre. Både statsministeren og hendes majestæt dronningen har talt direkte til de unge: “I skal blive indendørs.”

Vi støtter 100 pct. op om budskabet om, at vi som nation skal stå sammen – hver for sig. Men vi ved det er svært for børn og unge og DET vil vi gerne hjælpe dem til. Vi ønsker at skabe rammerne for, at det kan blive SÅ sjovt OG socialt at blive indendørs, at de har LYST til det.

Derfor skaber vi Burning Man digital: I løbet af en uge vil skoleklasser omkring i Danmark transformeres til socialøkonomiske tech-event bureauer. Eleverne er inddelt i roller efter kompetencer:

Innovations-teamet er de mest tech savyy, dem som elsker at game og måske ligefrem selv har erfaring med at udvikle spil og kode. Det er deres opgave at bygge festivalen op.

Event-teamet er dem, som er gode til at sætte sig ind i andre menneskers behov, de har en høj social intelligens og kan derfor udvikle oplevelser målrettet målgruppen  – de er samtidig kreative og iderige.

Kommunikations-teamet er stærke i kommunikation – måske har de erfaring med videoproduktion eller måske elsker de at engagere folk på sociale medier. Det er deres opgave at få skolens digitale festival i medierne.

Sammen skal de stable et digitalt live event på benene, en Burning Man digital som engagerer deres venner, søskende og familier.

Det særlige ved Burning Man digital er, at det involverer og aktiverer de unge. Ligesom i Burning Man festivalen i USA så deltager man med sin skaberkraft og kreativitet.

Vi ved, at mange unge er digitale frontløbere og spørgsmålet er, om vi kan mobilisere unges skaberkraft og vilde ideer online for at gøre et mindre kedeligt og mere socialt at blive hjemme.

  • Kan unges gaming fællesskaber give lys i denne svære tid og samtidig måske bidrage til på sigt at skabe løsninger, som gør, at vi alle kommer til at flyve mindre i fremtiden?
  • Kan unges communities på Discord eller snapchat vise vejen til at skabe større empati på tværs af køn, etnicitet og landegrænser, og på den måde skabe en digital festival som bringer lys og glæde for børn og unge i denne svære tid?
  • Kan en uges hackschooling i virkeligheden bidrage til en stejl læringskurve og mængder af motivation, fordi elevernes viden bruges til at løse problemer ude i den virkelige verden og derfor ikke blot er en stil, som man får 12 får men smider ud bagefter?

Vil du være med?

Burning Man digital er udarbejdet på baggrund af 3 års feltstudier om hackschooling, som på grund af coronoa-krisens pludselige opståen i løbet af 8 intense dage blev transformeret til et virtuelt undervisningsforløb. Vi vil vie vores tid og energi gennem hele coronakrisen til at stable masser af Burning Man digital – digitale festivaller op til glæde for børn og unge.

Hvis du har lyst til at støtte projektet eller hvis du vil vide mere om, hvordan din skole/klasse kan komme med, så skriv da til goddag@fremtidsfabrik.dk

I mellemtiden gennemfører vi de første forløb allerede nu, og kommer løbende til at fortælle om erfaringerne.

Mentorer

Henning Langberg, innovationschef på Rigshospitalet

Henning inspirerer eleverne til at forstå, at evnen til at skabe fællesskab er en af de vigtigste faktorer for at skabe sundhed i en periode som nu.

Johannes Skov Andersen, digital chef på Politiken

Johannes guider eleverne til bedre at forstå, hvordan de med deres gode idéer kan komme igennem til pressen.

Kristoffer Dannefer, IT-arkitekt

Kristoffer guider eleverne til at sætte brugeren i fokus og skabe løsninger, der fokuserer på den oplevelse, som deltagerne kommer til at få.

Vær med

Har din skole eller ungdomsskole lyst til at deltage i en Burning Man digital, så ring endeligt.

Ring til Tanja Hall på 2395 5606

Hvad kræver det af jer at deltage?

1. Tid til at eleverne kan gennemføre projektet
Window of Opportunity kræver, at I kan planlægge et sammenhængende projektforløb for en eller flere klasser. Forløbet afvikles typisk over en uge, og eleverne vil i denne uge arbejde intensivt med projektet.

2. Et koordinationsmøde med Fremtidsfabrik
Det er vores erfaring, at et forløb bliver bedst, hvis vi afholder et koordineringsmøde med lærerteamet (evt. en klasselærer) fra den klasse eller de klasser, der skal deltage. Mødet kan afholdes digitalt, og tager 60 minutter.

3. En lærer som eleverne kender med på sidelinjen
Fremtidsfabrik har erfaring med at gennemføre forløbet, og vi varetager undervisning og vejledning af elever. Vi anbefaler dog, at vi har en af klassens lærere med på projektet. Lærerens rolle vil være:

4. At introducere os og baggrunden for forløbet overfor klassen

  • At hjælpe os med at foretage tilpasninger til klassen (f.eks. valg af læringsplatform osv.)
  • At deltage på fælles briefings (webinars) og hjælpe med vejledning af elevprojekter.

Baggrund for undervisningsforløbet

Fremtidsfabrik har gennem flere år studeret fænomenet hackschooling, hvor det at uddanne sig og danne netværk online er et vigtigt element. Vi ser, særligt i gaming-miljøer, en række digitale redskaber og ikke mindst evnen til at anvende disse, der imponerer og inspirerer os. Det gælder eksempelvis samarbejde via discord, Twitch, in-game samarbejde om taktiske formål mv.

For os er det indlysende, at vi voksne er nødt til at interessere os for den nytænkning, som præger unge frontløberes online fællesskaber og måder at anvende teknologi på – og som får ethvert online-businessmøde til at ligne et levn fra fortiden.

I Burning Man Digital har vi gjort al undervisning digital – og eleverne får til opgave at komme med løsninger til, hvordan sociale platforme fra eksempelvis gaming kan bidrage til bedre interaktion.

Resultatet bliver, at klassen sammen producerer en digital festival – et oplevelsesrum, hvor tiden hver for sig også bliver en social tid.

Måske vil du også være interesseret i:

Foredrag: Unge og deres online liv

45 – 120 minutters foredrag, der styrker organisationer, fagpersoner og forældres indsigt i unges online-liv.

Talk & Create: Co-Design forløb – håndtering af unges digitale liv

2-4 timers cocreation workshop, der styrker organisationer, ministerier, fagpersoner og forældres indsigt i unges online-liv.