Foredrag 5

Ungdomskultur under corona

Hvad vil det sige at være ung i 2021, tiden hvor en verdensomspændende pandemi ændrede vores hverdag på en måde, som ingen af os i vores vildeste fantasi havde troet var muligt?

Vi har gennem et omfattende feltstudie udstyret 42 gymnasieelever med digitale dagbøger og kameraer og bedt dem om at kortlægge deres liv i tiden med corona-lockdown på gymnasierne og indtil den gradvise åbning. Sideløbende har vi analyseret deres data og foretaget dybdeinterviews.

  • Hvad har det betydet for “generation klima”, at en verdensomspændende pandemi ramte os og pludseligt gjorde det umuligt at strejke? Hvor det med et blev næsten omsonst at opponere mod flyrejser og overdreven kapitalisme? Vi ser, hvordan der opstår nye strømninger og movements indenfor ungdomskultur såsom Queen og BIPOC. For en ting er sikkert: aktivismen og kampen om at skabe en bedre verden fortsætter.
  • Hvordan har en pandemi, der med et satte en stopper for unges mulighed for at planlægge deres fremtid påvirket unges målstyrethed? Vi ser her et tydeligt mønster hvor det er pludseligt blevet prestige ikke at have en klar plan for fremtiden. At turde være spontan og leve i nu’ et. Dette er i stærk kontrast til unges fremtidsnarrativer før corona. Vi ser unge, der reelt ikke tror på, de går mod en fremtid med samme økonomiske vækst som den deres forældre har oplevet. Fremtidspessimismen har overtaget den fremtidsoptimisme, vi ellers har set i et årti.
  • Hvordan har coronapandemien påvirket unges fællesskaber? Vi så i forvejen en generation om unge, som på sociale medier kunne vælge venskaber til og fra på en måde, hvor de lukkede sig ind i bobler og gjorde det nemme og bekvemme: talte med dem, de delte værdier med. Det var i forvejen blevet lidt for nemt at udelukke den irriterende pige fra klassen i en klasse Snapchatkanal. Efter halvandet år, hvor fællesskaberne primært har udfoldet sig online, så er denne polarisering eksploderet. Man drømmer dog altid om det, man ikke har, og derfor er diversitet i fællesskaber den store drøm. Innovatørerne hacker deres digitale fællesskaber ved at like meme-kanaler, som de hader og det er blevet prestige at sætte sig ind i det modsatte synspunkt. Til gengæld er det svært.

Booking af foredrag

Hvis du er interesseret i at booke et foredrag, så tag kontakt til os.

Kontakt:

goddag@fremtidsfabrik.dk
2395 5606‬