>>
>
Hvordan hjælper vi unge med ikke at overtræde egne og andres seksuelle grænser på nettet og i virkeligheden?
>>
>

GRÅZONER

Opgaven

Hvordan hjælper vi unge med ikke at overtræde egne og andres seksuelle grænser på nettet og i virkeligheden?

Kunderne

KFUKs Sociale Arbejde og RedenUng

Problemet

I en digital tidsalder, hvor nutidens ungdomsgeneration i høj grad har været overladt til sig selv på nettet oplever mange unge, at deres grænser bliver overskredet på nettet, blandt andet i form af digital hævnporno.

Mange fra voksengenerationen har enormt svært ved at rådgive deres børn/elever indenfor dette felt, simpelthen fordi de mangler viden. Denne problematik afføder et behov for et undervisningsmateriale, der kan skabe refleksion og omtanke blandt de unge. Et materiale skabt af de unge selv.

Løsningen

Gråzoner er et cocreation framework, som skaber rammerne for, at unge i udskolingen og på ungdomsuddannelserne afsøger deres egne holdninger til seksuelle gråzoner. Vi tror på, at refleksion og læring opstår, når man forholder sig personligt til en problematik.  De digitale magasiner fungerer samtidigt som et stykke feltarbejde, der giver fagpersoner og andre interesserede indblik i, hvilke seksuelle gråzoner nutidens ungdomsgeneration oplever.

Konceptet

I løbet af en uge transformeres de deltagende klasser til en journalistisk redaktion, som har til formål at producere et digitalt magasin, som kommunikerer deres holdninger til temaet. Udvikling af et undervisningsmateriale i samarbejde med unge talenter, hvor elever skal afsøge egne og andre holdninger og tanker om sex og grænser.

Som inspiration til eleverne havde Fremtidsfabrik på forhånd udarbejdet et digitalt magasin (en dummy) i samarbejde med en gymnasieklasse fra Bornholm. Dette blev til kampagnen #detstoppervedmig.  Eleverne bag denne kampagne blev blandt andet inviteret til at hoste et event på Folkemødet på Bornholm i 2016, hvor de satte seksuelle gråzoner på dagsordenen og gav såvel lokale som nationale politkere kamp til stregen i en paneldebat.

Resultatet

Læs mere om projektet på www.gråzoner.dk – her kan man også læse elevernes digitale magasiner.

>>
>
Læs unges egne artikler om gråzoner og seksuelle grænser på: gråzoner.dk
>>
>

Gråzoner sætter dagsorden på Folkemødet

Hvad sker der, når beskeder og billeder som er hverdag på sociale medier flyttes til den fysiske virkelighed? Sammen med en gymnasieklasse fra Bornsholms Gymnasium afprøvede vi dette på Folkemødet 2016.

Vi blev truet med sagsanlæg og bedt om at fjerne plakaterne – og pointen blev understreget. Hvorfor er et dickpic i en lygtepæl mere alvorlig end på Instagram?

Sådan er det at være med i Gråzoner

“Det har summet med energi, og der er også kommet nogle rigtig gode ting ud af det.”

Jesper Holmbach, Uddannelsesleder Hasseris Gymnasium

2B på Bornholms Gymnasium deltog i Gråzoner og skabte kampagnen #detstoppervedmig.

Filmen er et af de produkter som 2.B fra Bornholms Gymnasium skabte. Se alle de unges produktioner på gråzoner.dk