Social reality

Kampagneplatform og læringsspil

Udfordringen

Relationer på sociale medier fylder meget i børn og unges hverdag. For dem er dét at være sammen med venner ikke afgrænset til at være i det samme rum. Hvis man har kognitive udfordringer som for eksempel ADHD eller autisme, er der mange fordele ved onlinekommunikation. Men der er også et stort behov for støtte og vejledning fra voksne.

Børn og unge med kognitive vanskeligheder har brug for ekstra støtte til det digitale liv. Fælles for disse børn og unge er nemlig, at de har svært ved at begå sig socialt, og en stigende del af børn og unges sociale liv foregår i dag online.

 

Løsningen

Dette materiale om sociale medier er til pædagoger og lærere, som arbejder med børn på specialområdet eller bare har brug for en formidlingsform, der er enkel og med høj grad af visualisering.

Øvelserne er tænkt som inspiration, man kan gøre brug af til at skabe dialog med børn om deres sociale liv på nettet. Materialet er udarbejdet til aldersgruppen 11-15 år, men kan også sagtens anvendes til en yngre målgruppe.

 

Produkterne

Produktet er kampagneplatformen erduokpånettet.dk samt spillet Hero eller Troll, hvor man kan teste sig selv og se om man er en helt eller en troll online.

 

Baseret på cocreation workshops med målgruppen

Materialet er lavet på baggrund af workshops med børn og unge i 20 klubber med tilknytning til specialområdet og er struktureret som et forløb med 8 aktiviteter. Det er bygget op omkring to figurer: En emoji-troll og en emoji-hero.

De 20 workshops blev gennemført i samarbejde med et team af unge ambassadører, der selv har kognitive udfordringer, men som har lært sig at håndtere det konstruktivt. Ambassadørernes evne til at skabe kontakt med målgruppen har været vigtigt for projektet.

 

Her er to eksempler på de film som kom ud af de 20 workshops: