Aktuel viden

Unges online liv

I efteråret og vinteren 2020 foretog vi et feltstudie om unges online liv. Anledningen til at vi foretog dette feltstudie var vores oplevelse af, at der var sket radikale ændringer i unges online liv.

Vi evaluerer kampagner og rådgiver både organisationer og bureauer. Alle var dybt frustrerede, idet de oplevede, at unge er blevet lukket land på sociale medier. De oplevede en lav grad af engagement, færre likes og færre delinger.
Hvad fandt vi ud af?

De fleste unge lever stadig et online liv, MEN der er sket en markant digital modning siden vores seneste undersøgelse i 2017:

  • Unge bruger idag digitale platforme til at uddanne sig selv. De bruger dem informativt.
  • Unge går primært i zoologisk have på sociale medier. Det er “cringe” selv at være aktiv. Særligt for drengene.
  • Unge efterspørger ærligt indhold. De følgere brands og influencere, som gør op med picture perfekt / den glansbillede tendens, der tidligere har været præferencen.
  • En overraskende stor del af vores deltagere har valgt at forlade klassiske sociale medier som Snapchat, Facebook og Instagram. Begrundelsen er, at de ønsker at genvinde kontrol over deres tid og opmærksomhed og i øvrigt er trætte af etikken bag algoritmerne.

 

Metoden

Vi har i feltstudiet screenet 24 unge fra netværket, Talentfabrik. Vi har målrettet kurateret nogle af de unge, som gennem de seneste 6 år har været frontløbere i deres digitale liv. De unge har vi mødt, når vi i projekter sammen med eksempelvis Medierådet, Red Barnet og RedenUng har undersøgt unges online liv.

Det vil sige:

  • Unge der var først på Tik Tok, reddit, Snapchat og lignende platforme.
  • Dem der var tidligt ude ift. at tale om samtykke relateret til deling af billeder.
  • Unge, som i særligt grad har vist indsigt i, hvordan sociale medier fungerer og kan
    bruges til at fremme sine egne sager.

Derudover har vi inviteret 12 tilfældigt udvalgte unge fra hhv. Rysensteen Gymnasium og Slagelse Gymnasium til at deltage. Disse unge var en “benchmark” i undersøgelsen.

Deltagerne har i en periode på 2 måneder deltaget i et digitalt etnografisk studie, hvor de har løbende har mappet deres online liv og på den måde delagtiggjort os i deres hverdag. De har altså ikke blot fortalt os hvad de gør. De har vist os det.

Vi har desuden foretaget dybdegående interviews med hver af deltagerne om deres besvarelser.

Få de vigtigste pointer på 15 min

I videoen her gennemgår Tanja Hall de vigtigste pointer i vores undersøgelse på 15 minutter.

MERE OM EMNET

I vores podcast Nutidsforskning sætter yderligere fokus på nogle af de unge, der inspirerer os særligt med deres måde at bruge og forstå teknologien.

>> Nutidsforskning Podcast

Vi har skrevet et debatindlæg i Weekendavisen, hvor vi opfordrer til en debat om, hvordan unges egne erfaringer med teknologi bringes i spil.

>> Link til artikel

Her giver vi overblik over Fremtidsfabriks analyser og koncepter, der forholder sig til unge og deres online liv.

>> Gå til overbliksside

FOREDRAG

Foredrag 3

Unge og deres online liv

45 – 120 minutters foredrag, der styrker organisationer, fagpersoner og forældres indsigt i unges online-liv.

“Mange tak for jeres inspirerende oplæg. Jeg talte med flere deltagere, hvor jeg kunne høre, at jeres oplæg havde givet gode input til de efterfølgende diskussioner. Unges liv ER deres online liv, og derfor giver det mening for alle, der arbejder med unge at have indgående kendskab også til den del af deres liv.”

Malene Mosbæk, Udviklingskonsulent hos Spejderne

“I Red Barnet ønskede vi at bidrage til at styrke unges liv på nettet. I den forbindelse havde vi brug for indsigt og nytænkning. Fremtidsfabrik udviklede og faciliterede en cocreation workshop med 4 udvalgte unge. Her kom vi helt tæt på unges online liv – på godt og ondt. Fremtidsfabrik kan noget helt særligt, de har fingeren på pulsen, og så er deres måde at inddrage unge på både respektfuld og effektiv.”

Marianne Pihl, projektleder Red Barnet

Talk & Create – Unge og deres online liv

2-4 timers cocreation workshop, der styrker organisationer, ministerier, fagpersoner og forældres indsigt i unges online-liv

“I Red Barnet ønskede vi at bidrage til at styrke unges liv på nettet. I den forbindelse havde vi brug for indsigt og nytænkning. Fremtidsfabrik udviklede og faciliterede en cocreation workshop med 4 udvalgte unge. Her kom vi helt tæt på unges online liv – på godt og ondt. Fremtidsfabrik kan noget helt særligt, de har fingeren på pulsen, og så er deres måde at inddrage unge på både respektfuld og effektiv.”

Marianne Pihl, projektleder Red Barnet