Unge som kultur- og medieforbrugere

Vidensfelt

Unge som kultur- og medieforbrugere

“Alle i mediebranchen snakker om innovation, men meget få har potentiale til rent faktisk at tænke innovativt. DET har Fremtidsfabrik! I forbindelse med et seminar for 80 chefer fra film- og mediebranchen havde Fremtidsfabrik og udvalgte unge fra deres netværk, udviklet en række innovative og skarpe løsninger, som cheferne kunne tage med hjem og lade sig inspirere af. Jeg kan i dag se, at Fremtidsfabrik ramte plet – og dem der lyttede godt efter har kunne kapitalisere på Fremtidsfabriks ideer.”

Morten Kamper, analysechef Danske Medier

Abstract

Nutidens generation af unge er meget forskellige, men en ting er fælles for langt de fleste: Deres altoverskyggende behov for at blive inddraget. Dette skyldes blandt andet det faktum, at de er vokset op med uanede muligheder for at skabe og blive hørt på sociale medier. Samtidig bliver de fleste unge i dag taget med på råd i familierne, uagtet om det vedrører årets sommerferie eller aftensmaden.

Behovet for at blive inddraget skal medie- og kulturinstitutioner samt alle andre, som kommunikerer med unge tage seriøst, for det er vejen til at få unges opmærksomhed og engagement. Klassisk kanyle-kommunikation er dødt. I stedet må man se børn og unge som en stærk ressource, som både kan og vil bidrage til bedre produkter.

Formålet med vores foredrag, workshops og antropologiske arbejde om unge er til hver en tid at styrke kulturinstitutioner og organisationers evne til at forstå, hvordan I bedst muligt kan skabe løsninger og produkter, som engagerer og begejstrer forskellige segmenter af unge – og i mange tilfælde ligeledes at udvikle de rammer indenfor hvilke unge kan være medskabere af kultur- og medieindhold og services.

Sådan arbejder vi

Viden der bygger på empiriske studier

Vi forholder os empirisk og undersøgende til begrebet “Generation Z som kultur- og medieforbrugere.” Vores viden er hverken baseret på teoretiske antagelser eller voxpop men derimod skabt på baggrund af feltstudier, kvalitative analyser, dybdeinterviews og cocreation-forløb for blandt andet Danske Medier, Danmarks Radio, Kirkerne på Vesterbro og Spejderne.

Her har vi blandt andet undersøgt unges behov for ultimativ inddragelse/ at være contentmakers, tech-fordybelse og nærværende events.

Forskellige typer

Unge er meget forskellige som kultur- og medieforbrugere. Mens nogle binge-watcher reality-serier og andet junk på Viaplay og Netflix, så er der andre, der skaber helt nye kulturplatforme for unge, både online men også i den “virkelige” verden. Vi har med udgangspunkt i vores feltstudier, dybdeinterviews og projekter udarbejdet en segmenteringsmodel, som kortlægger forskellige segmenter af unge, og skitserer hvordan man som kulturinstitution eller medie kan imødekomme disse bedst muligt.

Eksempler

I projektet Fremtidens Medier hjalp vi Danske Medier med at få øje på nogle af de fremadrettede tendenser i relation til unges mediebrug.

Produkter

Foredrag 4

Unge som medie- og kulturforbrugere

45 – 120 minutters foredrag, der styrker medier og kulturinstitutioners indsigt i unge som medie- og kulturforbrugere.

“Det var en fantastisk oplevelse vi havde med Fremtidsfabrik. Tanja var engageret, energisk og kom med mange nye og gode inputs, som vi kunne tage med os hjem og bruge i vores videre arbejde. Det var et meget givende oplæg og som en lille detalje, havde Tanja inviteret en af de unge fra Generation Z, hvilket alle fandt utrolig inspirerende.”

Sofiie Emilie Andersen, Programkoordinator TV2 Programafdeling

“Fremtidsfabrik præsenterede nogle fremtidige tendenser indenfor mediebranchen, som hun havde udviklet i et samarbejde med de unge. Tanja og de unge var fremragende formidlere, og den research, Fremtidsfabrik havde foretaget, var både nytænkende og skarp. Fremtidsfabrik udviste stor forståelse for Samskabelse, Generation Z og mediebranchen. Jeg vil til hver en tid anbefale Fremtidsfabrik.”

Morten Kamper, analysechef hos Danske Medier

Talk & Create – Unge som kultur- og medieforbrugere

2-4 timers cocreation workshop, der styrker medier og kulturinstitutioners indsigt i unge som medie- og kulturforbrugere

“Fremtidsfabrik præsenterede nogle fremtidige tendenser indenfor mediebranchen, som hun havde udviklet i et samarbejde med de unge. Tanja og de unge var fremragende formidlere, og den research, Fremtidsfabrik havde foretaget, var både nytænkende og skarp. Fremtidsfabrik udviste stor forståelse for Samskabelse, Generation Z og mediebranchen. Jeg vil til hver en tid anbefale Fremtidsfabrik.”

Morten Kamper, analysechef hos Danske Medier

Feltstudie

Empirisk feltstudie, der undersøger ungdomskultur med udgangspunkt i målrettet segmentering.

Fremtidsfabrik brænder altid for at bidrage til at undersøge ungdomskultur.

Kontakt os hvis du har en problemstilling eller et interessefelt som du gerne vil have belyst, og lad os give et bud på, hvordan vores metode kan bidrage til at skabe værdi for dig.

goddag@fremtidsfabrik.dk
2395 5606‬