Generation Z som medarbejdere

Vidensfelt

Generation Z som medarbejdere

“Jeg har haft et professionelt og fantastisk samarbejde med Fremtidsfabrik. De har en helt unik forståelse for Generation Z, og deres analyse gav langt mere indsigt i de unges behov, end vi havde håbet på. De er tilmed nogle søde og sjove mennesker at arbejde sammen med. De får min varmeste anbefaling.”

Anne Høgdahl, Strategikonsulent, ledelsessekretariatet, Ingeniørforeningen IDA

Abstract

Generation Z (født mellem 1994-2004) indtager i disse år arbejdsmarkedet med hastige skridt. Ifølge Danmarks Statistik vil den unge generation i 2024 udgøre 25 pct. af den samlede arbejdsstyrke. Den unge generation besidder nogle af de kompetencer, som i stigende grad efterspørges i fremtidens arbejdsmarked (eksempelvis digitalisering, hyper-connectivity, globalisering, dynamik og omstillingsparathed), og derfor er unge en vigtig ressource: Virksomhederne har behov for deres arbejdskraft og deres unikke kompetencer for at klare sig bedst muligt i fremtidens marked.

I forbindelse med udgivelsen af vores bog om Generation Z som medarbejdere foretog vi research med 20 virksomheder. Her så vi, at de virksomheder, som klarer sig bedst i forhold til at tiltrække og fastholde unge medarbejdere, det er dem, som gør sig umage med at forstå unge, og dem som samtidig formår at fokusere på unges potentiale og kompetencer frem for at se begrænsninger og problemer.

Formålet med vores foredrag, workshops og antropologiske arbejde er til hver en tid at styrke virksomhedernes evne til at forstå den unge generations behov og at oversætte denne forståelse til nye initiativer, som kan styrke unges motivation.

Sådan arbejder vi

Viden der bygger på empiriske studier

Vi forholder os empirisk og undersøgende til begrebet “Generation Z.” Vores viden er hverken baseret på teoretiske antagelser eller voxpop men derimod skabt på baggrund af feltstudier, dybdeinterviews og omfattende medarbejder-analyser i samarbejde med virksomheder som Ingeniørforeningen IDA, Nykredit og Deloitte.

Her har vi blandt andet undersøgt behovene for digital-life balance, beyond purpose (at gøre en forskel) hackschooling culture og war-room ledelse.

Forskellige typer

Vi ser ikke Generation Z som EN målgruppe, hvor alle engageres på samme måde. Vi har med udgangspunkt i vores feltstudier, dybdeinterviews og indsigt i adskillige medarbejder-analyser udarbejdet en segmenteringsmodel, som kortlægger forskellige segmenter af unge, og skitserer hvilke kompetencer disse har samt, hvordan de enkelte segmenter motiveres optimalt.

Læs mere om vores segmenteringsmodel her –>

Eksempler

Videoen her viser et kort udsnit af en Talk’n Create workshop med fokus på Generation Z som medarbejdere i den finansielle sektor.

I analysen Fremtidens Fagforening undersøgte vi unges holdninger til fagforeninger blandt IDAs medlemmer.

I vores bog, Generation Z – Ud af en Neondrøm, giver vi vores bud en forståelse af Generation Z.

Produkter

Foredrag 1

Unge medarbejdere

45 – 120 minutters foredrag, der styrker virksomheders evne til at tiltrække og engagere unge medarbejdere.

“Tanja Hall holdt foredrag for et team af udviklings- og HR medarbejdere hos Deloitte. Foredraget blev formidlet levende og sagligt og gav os gode ideer til vores videre arbejde for at tiltrække og ikke mindst engagere unge ambitiøse medarbejdere. Tusind tak, Tanja”

Helen Boye, HR specialist hos Deloitte

“Vi havde en super inspirerende og lærerig eftermiddag med Fremtidsfabrik, med fokus på arbejdsmarked, karriere og kompetenceudvikling målrettet Generation Z. Teamet af eksperter og de udvalgte unge fra Fremtidsfabriks database var engagerede og gode til at formidle, og både indhold og cocreation metoden var spot on.”

Lotte Ellegaard, afdelingschef, Arbejdsmarked og Globalisering hos Ingeniørforeningen, IDA

Talk & Create – Generation Z som medarbejdere

2-4 timers cocreation workshop, der styrker virksomheders evne til at tiltrække og engagere unge medarbejdere

“Vi havde en super inspirerende og lærerig eftermiddag med Fremtidsfabrik, med fokus på arbejdsmarked, karriere og kompetenceudvikling målrettet Generation Z. Teamet af eksperter og de udvalgte unge fra Fremtidsfabriks database var engagerede og gode til at formidle, og både indhold og cocreation metoden var spot on.”

Lotte Ellegaard, afdelingschef, Arbejdsmarked og Globalisering hos Ingeniørforeningen, IDA

Feltstudie

Empirisk feltstudie, der undersøger hvordan Generation Z trives bedst på arbejdsmarkedet.

Fremtidsfabrik brænder altid for at bidrage til at skabe den bedste synergi mellem Generation Z og arbejdsmarkedet.

Kontakt os hvis du har en problemstilling eller et interessefelt som du gerne vil have belyst, og lad os give et bud på, hvordan vores metode kan bidrage til at skabe værdi for dig.

goddag@fremtidsfabrik.dk
2395 5606‬