Unge og deres online liv

Vidensfelt

Unge og deres online liv

“Fremtidsfabriks analyser gav os nogle helt nye indsigter, som viste sig at holde stik i den efterfølgende kvantitative analyse, foretaget af Gallup. I samarbejdet har Fremtidsfabrik vist, hvor stor en indsigt de har i unge, og hvordan man hurtigt og præcist bevæger sig fra indsigt og forståelse til løsning og koncept.”

Marie Louise Kirring Løvengreen, Udviklingschef, KFUKs Sociale Arbejde

Abstract

Nutidens generation af unge er vokset op som digitale indfødte, men det behøver ikke at betyde, at de er digitale kompetente. De fleste får en smartphone, når de er 10 år, og selv om antallet af unge, som har en profil på Facebook er nedadgående, så er nye platforme i markant vækst blandt børn og unge: Instagram, Snapchat, Youtube og Tik Tok for bare at nævne nogle af de mest populære. Ifølge tal fra DR Medieforskning bruger unge mellem 15-25 år 4 timer på nettet dagligt – men når vi går ud i en gennemsnitlig 8. klasse og beder eleverne om at vise os deres skærmtid, så er de gennemsnitligt online i 7-8 timer dagligt – alene på deres smartphone vel at mærke! Når vi spørger unge, hvor meget tid de bruger online, kigger de på os, som om vi er fra Mars: “Sikke dog et voksen-spørgsmål,” siger de, mens de gang på gang fortæller os, at de slet ikke sondrer mellem “et liv på nettet” og “et liv udenfor nettet.”

Mange unge har et konstruktiv måde at tilgå internettet og de muligheder, det rummer i forhold til at styrke viden, sociale relationer og personlig branding. Når dette er sagt må vi være opmærksomme på de gråzoner, som også er en del af unges online-liv.

I en gennemsnitlig gymnasieklasse har 25 pct. modtaget nøgenbilleder og cirka halvdelen har prøvet at sende et nøgenbillede eller en krænkende video videre – uden måske helt at vide, at det både er ulovligt og straffes på linje med børneporno, hvis personen på billedet er under 15 år. Nettet gør det nogle gange lidt for nemt for unge at overskride egne og andres grænser, det opdagede vi i en kvalitativ undersøgelse om seksuelle gråzoner, hvor en fjerdedel havde overvejet at sende nøgenbilleder eller videoer for penge, og hvor en ud af ti havde mødt en fyr på nettet, som de var gået på date med for penge (sugardating) – en situation, der i nogle tilfælde havde udviklet sig til kys, blowjobs og sex.

Formålet med vores foredrag, workshops og antropologiske arbejde er til hver en tid at styrke organisationer, fagpersoners og forældres evne til at forstå børn og unges online-liv – en forståelse, som skal bruges til at sikre, at så mange børn og unge som muligt får gavn af internettets mange muligheder og samtidig undgår at fristes af de mange vildveje og gråzoner.

Sådan arbejder vi

Viden der bygger på empiriske studier

Vi har siden 2013 arbejdet med at skabe en dybere forståelse for unges online-liv, herunder deres hverdag på sociale medier og i gaming men også deres forhold til influencers samt digitale gråzoner som hævnporno, digital mobning og sugardating. Gennem projekter i samarbejde med Medierådet for Børn og Unge, Red Barnet og KFUKs Sociale Arbejde, har vi opnået en stor viden.

Vi har særligt en ekspertise i at inddrage de unge direkte i selv at finde løsninger på deres egne udfordringer.

Forskellige typer

Unges online-liv er ekstremt polariseret. Mens nogle bruger internettet til at skabe netværk, jobmuligheder og karriere i en meget tidlig alder, så er andre i gang med at ødelægge deres fremtid, blandt andet ved at dele nøgenbilleder eller ved at være lidt for aktive i diverse “incels-netværk” Vi har med udgangspunkt i vores feltstudier, dybdeinterviews og projekter udarbejdet en segmenteringsmodel, som kortlægger forskellige segmenter af unge, og skitserer hvordan man som forælder eller fagperson kan styrke disse.

Læs mere om vores segmenteringsmodel her –>

Eksempler

I projektet Er du OK på Nettet skabte vi et læringsspil og et undervisningsmateriale for Red Barnet, der hjælper børn og unge med at forstå spillereglerne online.

Vi udviklede undervisningsplatformen Gråzoner for RedenUng – platformen formidler viden om digitale gråzoner bygget på codesign og unges egne undersøgelser.

I vores bog, Generation Z – Ud af en Neondrøm, har vi dedikeret et kapital til Gråzoner projektet. Her kan du downloade dette kapitel som pdf.

Produkter

Foredrag 3

Unge og deres online liv

45 – 120 minutters foredrag, der styrker organisationer, fagpersoner og forældres indsigt i unges online-liv.

“Mange tak for jeres inspirerende oplæg. Jeg talte med flere deltagere, hvor jeg kunne høre, at jeres oplæg havde givet gode input til de efterfølgende diskussioner. Unges liv ER deres online liv, og derfor giver det mening for alle, der arbejder med unge at have indgående kendskab også til den del af deres liv.”

Malene Mosbæk, Udviklingskonsulent hos Spejderne

“I Red Barnet ønskede vi at bidrage til at styrke unges liv på nettet. I den forbindelse havde vi brug for indsigt og nytænkning. Fremtidsfabrik udviklede og faciliterede en cocreation workshop med 4 udvalgte unge. Her kom vi helt tæt på unges online liv – på godt og ondt. Fremtidsfabrik kan noget helt særligt, de har fingeren på pulsen, og så er deres måde at inddrage unge på både respektfuld og effektiv.”

Marianne Pihl, projektleder Red Barnet

Talk & Create – Unge og deres online liv

2-4 timers cocreation workshop, der styrker organisationer, ministerier, fagpersoner og forældres indsigt i unges online-liv

“I Red Barnet ønskede vi at bidrage til at styrke unges liv på nettet. I den forbindelse havde vi brug for indsigt og nytænkning. Fremtidsfabrik udviklede og faciliterede en cocreation workshop med 4 udvalgte unge. Her kom vi helt tæt på unges online liv – på godt og ondt. Fremtidsfabrik kan noget helt særligt, de har fingeren på pulsen, og så er deres måde at inddrage unge på både respektfuld og effektiv.”

Marianne Pihl, projektleder Red Barnet

Feltstudie

Empirisk feltstudie, der undersøger unges online liv.

Fremtidsfabrik brænder altid for at bidrage til at skabe forståelse for unges liv – også den de, der er online og digital.

Kontakt os hvis du har en problemstilling eller et interessefelt som du gerne vil have belyst, og lad os give et bud på, hvordan vores metode kan bidrage til at skabe værdi for dig.

goddag@fremtidsfabrik.dk
2395 5606‬