Ungdomsværn

Opgave

Fremtidsfabrik udviklede et cocreation framework, som skabte muligheden for, at skoleklasser over hele landet kunne føre lokale kampagner og fundraise penge til fordel for Børnehjælpsdagen og anbragte børn og unge.

Kunde

Ungdomsværn var en kampagne til fordel for Børnehjælpsdagen, støttet af Danske Bank.

Løsning

Skoleklasserne blev i en kampagneperiode på 3 uger transformeret til lokale kampagnebureauer, hvor eleverne havde jobfunktioner svarende til deres kompetencer. Jobfunktionerne var: Projektledere, presseansvarlige, social media ansvarlige, eventansvarlige og fundraisingansvarlige.

Der deltog 25 skoler fordelt over hele landet – og kampagnen fungerede som en konkurrence med to vindere: Den klasse, der havde formået at skabe mest synlighed i forhold til projektet vandt 25.000 kroner og den klasse, som havde fundraiset flest penge til projektet vandt 25.000 kroner.

Resultat

Gennem skolearrangementer, flashmobs, facebook kampagner, videoer, billeder og plakater samlede skolerne i alt 234.000 kroner ind til Børnehjælpsdagen.
Skolerne formåede desuden at skabe stor medieopmærksomhed fra både lokale og nationale medier. Derudover fik Børnehjælpsdagen fordoblet antallet af likes på deres facebookpage i løbet af kampagneperioden.

“Med projektet Ungdomsværn illustrerer Fremtidsfabrik på bedste vis, hvilken forståelse de har for den unge målgruppe. Det viste sig i praksis, at de unge var vilde med konceptet. Samtidig kom det nogle projekter ud, der gav os en god branding i lokalområderne.”

Tina Obel Lope – daværende CSR ansvarlig i Danske Bank.

Kampagnefilm

Medieomtale

Nedenfor ses et par eksempler på, hvor dygtige eleverne var til at få Ungdomsværn i medierne

–  Vi Unge  –
Ungdomsværn – unge der gør en forskel

–  Magasinet Skolen  –
Velgørende projekt gør også godt i klasseværelset

–  CSR.dk  –
UNGDOMSVÆRN ruller henover landet

–  Fyens Stiftstidende  –
Plejebarn er projektleder

Nomineret til fundraisingprisen 2015

“Vellykket CSR samarbejde. Engagement af ny og relevant målgruppe. Produktudvikling og nybranding af organisationen. Bredt læringsperspektiv for de involverede elever.”

–  Læse mere på Bureaubiz.dk  –