Samtaleguide

Til et studievalg tæt på din personlighed og dit potentiale

Kære ung

Samtaleguiden åbner for en god snak om dine forventninger til studie- og karrierevalg samt hvilken rolle ubevidste faktorer som eksempelvis køn spiller i den forbindelse.

Den giver ikke konkrete anvisninger eller anbefalinger, men den giver dig muligheden for at blive mere bevidst om, hvad der har været med til at forme dig og hvordan du selv kan tage kontrollen over, hvad der skal forme din fremtid.

Samtaleguiden kan gennemføres fra start til slut, men du er naturligvis også velkommen til at tage den i etaper eller at udvælge de spørgsmål, som giver bedst mening for lige netop dig.

God fornøjelse!

 

Før samtalen

Guiden viser vej gennem en samtale om, hvordan forventninger og traditioner spiller en rolle for fremtidige studie- og karrierevalg.

Husk derfor også at være opmærksom på de rammer som samtalen foregår under. Du kan med fordel skabe en ramme for samtalen, som dels er behagelig og tryg, men som heller ikke er så tryg, at det ender i gamle vaner.

En samtale kan foregå hjemme i stuen, men den kan også foregå…

  • På en café
  • Under en gåtur
  • I bilen mens I kører
  • Mens I laver mad sammen

Test jeres bias

Første del af samtaleguiden går du på at undersøge, om der er forskelle og ligheder mellem, hvordan du som ung ser på den rolle som køn spiller i samfundet og hvordan din mor/far (eller samtalepartner) ser på det.

Derfor skal I forholde jer til fem udsagn hver for sig - og så vil vi bagefter sammenligne jeres besvarelser

 

Første del - besvares af dig som er ung

Vurder hvor enig du er i udsagnene herunder - efter du har indsendt dine svar er det din mor eller far, der vurderer de samme udsagn.

 

1. At gøre en forskel

Nogle oplever, at de gerne vil lave noget, som betyder noget for andre. Det kan føles godt at gøre en forskel. Hvordan er det for dig?

  • Hvilke personers arbejde beundrer du?
    • Hvem har du set op til gennem livet – hvad drømte du om at være, da du var barn – Superhelt, influencer, fodboldstjerne, model, ninja, direktør eller…?
    • Har disse forbilleder et bestemt køn – og tror du, du ville have set op til dem, hvis de havde det modsatte køn?

 

  • For hvem eller hvordan kunne du godt tænke dig at gøre en forskel?
    • Fx. hjælpe mennesker med sociale problemer, medvirke til en grønnere planet eller bidrage til bedre ligestilling.

 

  • Nævn nu en række uddannelser og jobs, hvor du tror, du kan gøre en forskel.

2. Engagement

Mange oplever, at tiden flyver afsted, når de er engagerede. Så er vi fulde af energi og glæder os over at gøre det, vi gør – også når det er svært.

  • Prøv at nævne eksempler på situationer, hvor du er engageret, både i skolen og i fritiden. Hvad er det, der gør, at du er engageret netop der?
    • Hvad interesserede dig som barn?
    • Hvilke fag og timer holdt du mest af? Holdt du af dem, fordi du kunne lide undervisningsformen, dine kammerater eller fagets indhold?
    • Har du oplevet nogle fag som “drengefag” og nogle som “pigefag”? Hvordan kom det til udtryk? Har det haft betydning for dit engagement i faget? og oplever du det stadig sådan?

 

  • Hvilke personlige styrker synes du, at du har?
    • Hvorfor tror du, du har netop de styrker, som du har?

 

  • Lad din mor/far/”guardian” byde ind her: Hvornår oplever hun/han dig særligt engageret

 

  • Kan du nævne nogle jobs eller større emner, som du kan se dig selv engageret i?

3. Relationer

Støtte og gode relationer er meget vigtigt for vores trivsel, men ikke alle har brug for den samme form for relationer og grader af nærhed.

  • Hvordan har du det med samarbejde?
    • Hvor vigtigt er det for dig, at der er en diversitet  i de teams/grupper, hvor du deltager? Hvilken form for diversitet er vigtigst for dig?
    • Er dine venner en gruppe med samme køn eller forskellige køn? Hvad trives du bedst med?

 

  • Hvad er vigtigt for dig omkring undervisningsform og det sociale miljø på dit fremtidige uddannelsessted?
    • Vil du overveje at fravælge en uddannelse, hvis kønsfordelingen er skæv?
    • Hvor vigtigt er det sociale miljø på dit kommende studie?
    • Kan du godt kan lide at se mange andre mennesker hver dag. Eller går du helst lidt dine egne veje og fordyber dig bedst i enerum?

 

  • Lad din mor/far byde ind her – hvordan oplever hun/han dig i relation til andre? Hvordan var det for 5 år siden og for 10 år siden?
    • Hvordan har din opdragelse været med til at skabe dig som den du er i dag?

 

  • Hvilken studieform tror du vil passe dig bedst? Har du allerede nu et billede af, hvordan du kunne tænke dig at arbejde sammen med andre i dit arbejdsliv?

4. Positive følelser

Positive følelser påvirker vores hjernes funktion, så vi bliver klogere og lærer bedre. Derfor er det vigtigt, du kan lide det, du laver.

  • Du har masser af erfaring med uddannelse allerede: Hvad gør dig glad på din uddannelse og i dit arbejde?
    • Føler du, at du har fået mulighed for at gøre hvad du havde lyst til, eller har du følt at du måtte begrænse dig selv, eksempelvis på baggrund af dit køn.

 

  • Hvilke ting har altid gjort dig glad – helt tilbage fra din barndom og frem til i dag?
    • F.eks. Hvad gjorde dig glad, da du var 10 år yngre og 5 år yngre, i sidste uge?
    • Var der nogle ting som du havde lyst til som barn, men som du ikke følte du kunne som dreng/pige?

 

  • Lad din mor/far byde ind her: I lyset af den du er i dag, hvad ville han/hun så have gjort anderledes i sin opdragelse?

5. At lykkes og komme i mål

Hvad kræver det at lykkes og komme i mål? At lykkes og komme i mål handler om, at have det, som det kræver, at komme i mål.

  • Har du allerede nu nogle mål for din egen karriere?
    • Fx. tjene mange penge, blive fagligt skarp inden for et felt, være til stede i din families liv gennem det at have meget fritid.
    • Er det en drøm for dig at være leder – eller er det vigtigere for dig at lave noget, som du synes er spændende fagligt?

 

  • Hvor vigtigt er balance mellem arbejdsliv og privatliv for dig, når du tænker på en fremtidig karriere?
    • Tager du hensyn til drømme om familie / børn, når du planlægger din karriere – hvordan? Har du tænkt over hvorfor?

 

  • Trives du i konkurrenceprægede miljøer eller foretrækker du stabilitet?
    • Er du blevet opdraget til at være konkurrenceminded?

 

  • Lad din mor/far byde ind her: Hvorfor tror hun/han det er sådan?