Case

Engineer The Moment

“Sammen med Fremtidsfabrik skabte vi en vidensbaseret kampagne, der skulle hjælpe forældre til at tage snakken om studievalg med deres børn. Jeg oplevede igennem hele processen, at Fremtidsfabrik var dedikerede og virkelig velfunderede i deres indsigt i unge. Altid var deres argumenter baseret på ønsket om at møde målgruppen, præcis hvor de var. Fremtidsfabrik, det har været en kæmpe fornøjelse, og jeg er blevet en del klogere på Generation Z. Tak!”

Marie Langskov, gruppeleder for kampagne og studievalg, Engineer The Future

Abstract

Engineer The Future havde et ønske om at få en dybere forståelse af, hvilke følelser og tanker unge gør sig, når de skal vælge studie. Denne viden skulle bruges til at udvikle en kampagne, som gør det lettere og mindre stresset for den unge at foretage et studievalg.

Med udgangspunkt i dette ønske skabte vi en kampagne, som bestod af fire dele:

1) En kvalitativ undersøgelse, som skulle kortlægge forældrenes rolle i forbindelse med unges studievalg. Vi screenede 22 forældre og unge, som var segmenteret efter diffusion of innovations-modellen [indsæt link], så vi i den videre kampagne kunne udvikle kampagnefilm rettet mod forskellige målgrupper. På baggrund af dybdeinterviews med forældre og unge udvalgte vi 3 familier, som skulle medvirke i den efterfølgende kampagne med deres personlige fortællinger.

2) En digital kampagne med 3 portrætfilm samt kampagnefilmen, Engineer The Moment – som blev målrettet unge og deres forældre på Facebook, og unge på YouTube og Instagram. Kampagnen havde samtaleguiden som call to action.

3) En samtaleguide baseret på sokratiske principper og skabt i samarbejde med erhvervspsykolog, Henrik Leslye, studievejleder, Jan Svendsen og og coach, Daisy Løvendahl. Samtaleguiden blev udviklet efter PERMA-modellen og havde til formål at skabe en samtale mellem forældre og unge, som skulle styrke opmærksomheden på, hvornår den unge i sit nuværende studieliv har haft positive følelser, gode relationer og følt det meningsfuldt.

Formålet er, at den unge lærer sig selv og kende og sikrer et studievalg baseret på sin personlighed og interesser i stedet for et studievalg baseret på lemminge-effekt og samfundets normer. Samtidig var formålet at få “de rigtige” studerende ind på ingeniøruddannelserne, som lider af et relativt højt frafald. Samtaleguiden kan benyttes gratis på www.samtaleguide.dk

4) En samtalesalon på Mors Dag. Her inviterede vi kvindelige meningsdannere, som havde en dreng eller en pige, der stod overfor et studievalg til at komme og tale om studievalg under en samtalemiddag og med udgangspunkt i samtaleguiden. Blandt gæsterne var blandt andre Lisbeth Zornig og hendes datter, Thea og Emilia Van Hauen og hendes søn, William.

Kunde:
Engineer The Future

Service:
Dybdeinterviews + kampagne på sociale medier + samtaleguide + event

Målgruppe:
Unge som skulle til at foretage et studievalg

Output

Tre portrætfilm, der sætter fokus på at tage samtalen om studievalg.

TAK TIL

De 22 familier, som deltog i dybdeinterviews og fortalte om jeres fremtidsdrømme men også om den frygt, der ofte kan være forbundet med at vælge studie og fremtid. En særlig tak til Amanda + familie, Alice + familie og Benjamin + familie for jeres deltagelse i den digitale kampagne.

En særlig tak til Marianne og hendes søn, Benjamin, Lisbeth Zornig og hendes datter, Thea og Emilia Van hauen og hendes søn, William, fordi I efterfølgende deltog i diverse interviews i medierne, blandt andet på P1 og i Femina.

I har indvilliget i at medvirke i projektet og fortælle om jeres oplevelser, fordi I gerne vil være med til at sætte fokus på unges studievalg og hermed belyse de udfordringer, som kan være forbundet med dette – men i særlig grad fordi I ligesom os ønsker at skabe en kampagne, som har en konstruktiv og løsningsorienteret approach.

Tak for jeres mod og velvilje.