Burning Man Digital

[ Digital festival ]

Om Burning Man Digital

Coronakrisen har skabt en helt ny virkelighed. Situationen kræver omtanke og samfundssind. Vi må som nation stå sammen – hver for sig.

Det er en udfordring på tværs af generationer. Både statsministeren og hendes majestæt dronningen har talt direkte til de unge: “I skal blive indendørs.”

Vi støtter 100 pct. op om budskabet om, at vi som nation skal stå sammen – hver for sig. Men vi ved det er svært for mange, og derfor vil vi gerne hjælpe med at skabe inspiration til, hvordan det kan blive både sjov OG socialt at blive indendørs. Dem der er bedst til at have det sjovt sammen digitalt, det er Danmarks unge – der i forvejen er forbundet digitalt via sociale medier og computerspil.

Derfor skaber vi Burning Man digital: I løbet af en uge vil skoleklasser omkring i Danmark transformeres til socialøkonomiske tech-event bureauer. Eleverne er inddelt i roller efter kompetencer:

Innovations-teamet er de mest tech savyy, dem som elsker at game og måske ligefrem selv har erfaring med at udvikle spil og kode. Det er deres opgave at bygge festivalen op.

Event-teamet er dem, som er gode til at sætte sig ind i andre menneskers behov, de har en høj social intelligens og kan derfor udvikle oplevelser målrettet målgruppen  – de er samtidig kreative og iderige.

Kommunikations-teamet er stærke i kommunikation – måske har de erfaring med videoproduktion eller måske elsker de at engagere folk på sociale medier. Det er deres opgave at få skolens digitale festival i medierne.

Sammen skal de stable et digitalt live event på benene, en Burning Man digital som engagerer deres venner, søskende og familier.

Det særlige ved Burning Man digital er, at det involverer og aktiverer de unge. Ligesom i Burning Man festivalen i USA så deltager man med sin skaberkraft og kreativitet.

Vi ved, at mange unge er digitale frontløbere og spørgsmålet er, om vi kan mobilisere unges skaberkraft og vilde ideer online for at gøre et mindre kedeligt og mere socialt at blive hjemme.

  • Kan unges gaming fællesskaber give lys i denne svære tid og samtidig måske bidrage til på sigt at skabe løsninger, som gør, at vi alle kommer til at flyve mindre i fremtiden?
  • Kan unges communities på Discord eller snapchat vise vejen til at skabe større empati på tværs af køn, etnicitet og landegrænser, og på den måde skabe en digital festival som bringer lys og glæde for børn og unge i denne svære tid?
  • Kan en uges hackschooling i virkeligheden bidrage til en stejl læringskurve og mængder af motivation, fordi elevernes viden bruges til at løse problemer ude i den virkelige verden og derfor ikke blot er en stil, som man får 12 får men smider ud bagefter?

Vil du være med?

Burning Man digital er udarbejdet på baggrund af 3 års feltstudier om hackschooling, som på grund af coronoa-krisens pludselige opståen i løbet af 8 intense dage blev transformeret til et virtuelt undervisningsforløb. Vi vil vie vores tid og energi gennem hele coronakrisen til at stable masser af Burning Man digital – digitale festivaller op til glæde for børn og unge.

Hvis du har lyst til at støtte projektet eller hvis du vil vide mere om, hvordan din skole/klasse kan komme med, så skriv da til goddag@fremtidsfabrik.dk

I mellemtiden gennemfører vi de første forløb allerede nu, og kommer løbende til at fortælle om erfaringerne.

Mentorer

Henning Langberg, innovationschef på Rigshospitalet

Henning inspirerer eleverne til at forstå, at evnen til at skabe fællesskab er en af de vigtigste faktorer for at skabe sundhed i en periode som nu.

Johannes Skov Andersen, digital chef på Politiken

Johannes guider eleverne til bedre at forstå, hvordan de med deres gode idéer kan komme igennem til pressen.

Kristoffer Dannefer, IT-arkitekt

Kristoffer guider eleverne til at sætte brugeren i fokus og skabe løsninger, der fokuserer på den oplevelse, som deltagerne kommer til at få.

Vær med

Har din skole eller ungdomsskole lyst til at deltage i en Burning Man digital, så ring endeligt.

Ring til Tanja Hall på 2395 5606

Atheneskolen:

Festlig mandag i Minecraft

Elever fra Atheneskolen brugte en uge på at skabe en digital version af Burning Man festivalen i Minecraft. Målet med dette var at skabe en sjov og social mulighed for, at de yngre elever på skolen kunne mødes trods karantænen, spille sammen og have det sjovt.

Den digitale Burning man havde tre zoner:

  1. Motions-zonen, hvor man kan dyrke parkour med hinanden.
  2. Grine-zonen, hvor man deltager i Minecraft versionen af Gæt og Grimasser – her skal man gætte hinandens legofigurer, som forestiller udvalgte lærere på skolen.
  3. Krea-zonen, hvor man konkurrerer mod hinanden i “Athene got talent” – her skal elever dyste mod hinanden i forskellige kreative udfordringer.

Som afslutning på eventet blev den store træfigur, som er blevet bygget i Minecraftserveren, brændt af ligesom det bliver gjort til Burning Man Festivalen i Nevada.

MEN derimod så får man point for at give krammere og sige søde ting- så frem med krammerne og de søde ord.

Sådan deltager man

Eventet foregik i Minecraft, så det var nødvendigt for alle som ønskede at deltage at have en Minecraft konto. Desuden brugt eleverne programmet Discord til at at sende lyd til deltagerne – så udover Minecraft skulle man også installere Discord og logge ind på en server oprettet til lejligheden.

Dette er præcis det setup som mange gamere bruger i forvejen i deres hverdag.

Hvad kræver det af jer at deltage?

1. Tid til at eleverne kan gennemføre projektet
Window of Opportunity kræver, at I kan planlægge et sammenhængende projektforløb for en eller flere klasser. Forløbet afvikles typisk over en uge, og eleverne vil i denne uge arbejde intensivt med projektet.

2. Et koordinationsmøde med Fremtidsfabrik
Det er vores erfaring, at et forløb bliver bedst, hvis vi afholder et koordineringsmøde med lærerteamet (evt. en klasselærer) fra den klasse eller de klasser, der skal deltage. Mødet kan afholdes digitalt, og tager 60 minutter.

3. En lærer som eleverne kender med på sidelinjen
Fremtidsfabrik har erfaring med at gennemføre forløbet, og vi varetager undervisning og vejledning af elever. Vi anbefaler dog, at vi har en af klassens lærere med på projektet. Lærerens rolle vil være:

4. At introducere os og baggrunden for forløbet overfor klassen

  • At hjælpe os med at foretage tilpasninger til klassen (f.eks. valg af læringsplatform osv.)
  • At deltage på fælles briefings (webinars) og hjælpe med vejledning af elevprojekter.

Baggrund for undervisningsforløbet

Fremtidsfabrik har gennem flere år studeret fænomenet hackschooling, hvor det at uddanne sig og danne netværk online er et vigtigt element. Vi ser, særligt i gaming-miljøer, en række digitale redskaber og ikke mindst evnen til at anvende disse, der imponerer og inspirerer os. Det gælder eksempelvis samarbejde via discord, Twitch, in-game samarbejde om taktiske formål mv.

For os er det indlysende, at vi voksne er nødt til at interessere os for den nytænkning, som præger unge frontløberes online fællesskaber og måder at anvende teknologi på – og som får ethvert online-businessmøde til at ligne et levn fra fortiden.

I Burning Man Digital har vi gjort al undervisning digital – og eleverne får til opgave at komme med løsninger til, hvordan sociale platforme fra eksempelvis gaming kan bidrage til bedre interaktion.

Resultatet bliver, at klassen sammen producerer en digital festival – et oplevelsesrum, hvor tiden hver for sig også bliver en social tid.

Måske vil du også være interesseret i:

Foredrag: Unge og deres online liv

45 – 120 minutters foredrag, der styrker organisationer, fagpersoner og forældres indsigt i unges online-liv.

Talk & Create: Co-Design forløb – håndtering af unges digitale liv

2-4 timers cocreation workshop, der styrker organisationer, ministerier, fagpersoner og forældres indsigt i unges online-liv.